facebookpixel Ga naar hoofdinhoud

Het SEO-vriendelijk ontwerp en bouw van websites is een belangrijke aandachtspunt, zo niet het belangrijkste. Goed worden gevonden door de diverse belangrijke zoekmachines zoals Google en Bing, is een belangrijke voorwaarde om internetverkeer over je website te krijgen. En zonder internetverkeer en dus bezoekers naar je site realiseer je weinig doelen van je website. Of het nu een contactverzoek is, het aanvragen van een offerte, het downloaden van een handleiding of het verkopen van een fysieke product, het begint bij het bezoeken van je website. En nog steeds zijn veel websites niet SEO-vriendelijk.

Om goed gevonden te worden op het wereldwijde web moet jouw website wel zijn geïndexeerd door de verschillende zoekmachines. In Nederland is Google het meest belangrijke zoekmachine, met een marktaandeel van meer dan 90%. De nummer 2 van Nederland is de zoekmachine Bing van Microsoft met een geschatte marktaandeel van tussen de 3-5%. Andere ‘belangrijke’ zoekmachines in Nederland zijn die van Yahoo, DuckDuckGo en Startpage.

Indexeren van je website

Het indexeren van jouw site gebeurt trouwens door de verschillende zoekmachines via zogenaamde bots. Bots zijn geautomatiseerde programma’s die jouw website bezoeken en zo veel mogelijk relevante info verzamelen over de site. Deze bots indexeren niet in één keer jouw site, maar bezoeken vaak meerdere keren de site op verschillende tijdstippen. Dit wordt gedaan om de servercapaciteit niet te overbelasten. En om de info over de gecrawlde website zo actueel mogelijk te houden. Uiteraard bepalen de zoekmachines hun eigen regels voor indexeren volgens hun eigen logica en logaritme.

Een vaak voorkomende fout of eerder een gemiste kans is dat de titel van de homepage niet goed is omschreven. Als je dan de homepage van een site bezoekt, dan zie je in de browser vaak staan Home – met eventueel de naam van het bedrijf. Dit wordt dan ook zo geïndexeerd door de zoekmachine. En laten we wel wezen, bij de meeste bedrijfsnamen is niet direct te herleiden in welke sector ze actief zijn of welke producten ze verkopen. Home – Aarendonk zegt mij persoonlijk niet zo veel, wellicht gaat er bij jou wel een lampje branden. Wedden dat je dit nu gaat googelen.

Schrijft graag over (online) marketing en over onderwerpen die de zichtbaarheid en vindbaarheid van websites vergroten. Ook interesse in (online) communicatie: websitedesign/websitebouw/websitebeheer en vormgeven van sociale media campagnes (Facebook, Instagram, LinkedIn, Google).