facebookpixel Ga naar hoofdinhoud

De zichtbaarheid van iedere website, oftewel in hoeverre jouw website gevonden wordt op het web, is enorm belangrijk. Belangrijk om zo bezoekers te kunnen ontvangen op jouw site, wat uiteindelijk moet leiden tot een conversie, zoals bijvoorbeeld het verkopen van je product(en) of dienst(en), het abonneren op jouw nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Niet zichtbaar zijn, betekent dan geen zaken doen, want ook hier geldt “Onbekend maakt onbemind”.

Naast betaalde advertenties via sociale mediakanalen en zoekmachines zoals Facebook, LinkedIn,  X, Google en Bing (staat ook wel bekend als SEM: Search Engine Marketing) kan je als eigenaar van een website je ook richten op bezoekers die gratis via deze kanalen jouw website bezoeken door middel van organisch zoeken (ook wel bekend als SEO: Search Engine Optimalisation). Dit betekent in feite dat je deze kanalen probeert te overtuigen dat je voor bepaalde zoekwoorden of onderwerpen de juiste aangewezen organisatie of persoon bent die het waard is om bezocht te worden.

Internetverkeer verkregen door zoekmachines is  voor websites enorm belangrijk. Als je als gebruiker iets wilt opzoeken op het internet, is de kans groot dat je daarvoor een zoekmachine gebruikt. Google is daarin al jaren de dominante zoekmachine en heeft ruim 90% van de zoekmarkt in handen. De opkomst van Kunstmatige Intelligentie kan deze dominante positie van Google enorm gaan beïnvloeden, de toekomst zal dit gaan uitwijzen.

Google beoordeeld websites op verschillende rankingfactoren. Deze factoren bepalen dus de zoekresultaten in Google, de zogenaamde SERP’s (Search Engine Result Pages). De wegingsfactor van deze verschillende rankingfactoren op het zoekresultaat is uiterst geheim, niemand weet precies hoe het algoritme van Google is opgebouwd.

Een factor die wel steeds genoemd wordt in diverse blogs van specialisten in online marketing is de gebruiksvriendelijkheid van een website. Jouw website dient niet alleen snel ingeladen te worden door de gebruikte browsers, vooral op mobieltjes, maar ook gemakkelijk te navigeren zijn.

Maar hoe kan je de gebruikersvriendelijkheid van een website meten? Google heeft daarvoor een tool ontwikkeld, de PageSpeed Insights. In deze tool wordt de website getest en beoordeeld aan de hand van vijf dimensies met verschillende wegingsfactoren: First Contentful Paint (FCP, weging 10%), Largest Contentful Paint (LCP, weging 25%), Total Blocking Time (TBT, weging 30%), Cumulative Layout Shift (CLS, weging 25%) en Speed Index (SI, weging 10%) en wordt de Prestaties Index uitgedrukt in één getal (van 0-100) voor zowel de mobiele als desktopvariant. In combinatie met de tool van Pingdom (Website Speed Test) krijg je meer inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Voor één van mijn gemaakte en beheerde websites heb ik gekeken wat de invloed is van het verkleinen van afbeeldingen, het cachen van pagina’s, het optimaliseren van de database, het comprimeren van afbeeldingen in  de format WebP, browser instellingen statische bestand caching via headers en het verkleinen van CSS, javascript en HTML bestanden (minify). Hiervoor heb ik de plugin WP-Optimize 3.2.18 gebruikt op de site. En wat blijkt? Uit deze test bleek dat eigenlijk alleen het verkleinen van de CSS en javascript bestanden een duidelijke verbetering liet zien in de gebruikersvriendelijkheid van de website, zowel de Prestaties Index als Performance Grade stegen en het aantal requests tussen browser en server nam behoorlijk af. De Prestaties Index steeg van 45 naar 63 en de Performance Grade van 77 naar 88 terwijl het aantal requests daalde van 78 naar 43.

Conclusie: door het verkleinen (minify) van de gebruikte CSS en javascript bestanden op je website verhoog je substantieel de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Schrijft graag over (online) marketing en over onderwerpen die de zichtbaarheid en vindbaarheid van websites vergroten. Ook interesse in (online) communicatie: websitedesign/websitebouw/websitebeheer en vormgeven van sociale media campagnes (Facebook, Instagram, LinkedIn, Google).